Ιδανικό για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού τουρισμού με ποδηλατοδρεζίνα (σιδηροδρομικό ποδήλατο) είναι το εγκαταλελειμμένο δίκτυο της Πελοποννήσου, ιδιαίτερα στο τμήμα από τα Παραδείσια έως το Δεσύλλα. Το δρόμο δείχνουν οι φίλοι του σιδηροδρόμου από την Αθήνα, που ξεκίνησαν την προσπάθεια με εφόδιο την αγάπη για το τρένο και το ζωντάνεμα της γραμμής.
Ειδικότερα, εδώ και περίπου 4 μήνες, μια ομάδα ευαισθητοποιημένων πολιτών που οι περισσότεροι είναι μέλη του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου της Αθήνας, ξεκίνησαν μια ακτιβιστική δραστηριότητα με σκοπό να προστατέψουν την ολοκαίνουργια σιδηροδρομική γραμμή Καλαμάτας - Τρίπολης - Κορίνθου από τις καταπατήσεις, τις κλοπές και τη φθορά του χρόνου.
Κάτι δηλαδή που ούτως ή άλλως είναι υποχρεωμένος να κάνει ο ΟΣΕ, καθώς η γραμμή υπάγεται στο "ενεργό σιδηροδρομικό δίκτυο υπό προσωρινή αναστολή λειτουργίας", αλλά ο ΟΣΕ ποτέ δεν το έκανε, εγκαταλείποντας το ολοκαίνουργιο σιδηροδρομικό δίκτυο -το οποίο... δεν πρόλαβε να το πατήσει τρένο- βορά στους κλέφτες μετάλλων, τους καταπατητές και τις καιρικές συνθήκες.
Αυτά διαπίστωσαν οι φίλοι του σιδηροδρόμου όταν το χειμώνα ξεκίνησαν να πεζοπορούν τακτικά στις γραμμές, στις περιοχές που αυτές διασχίζουν δυσπρόσιτες ερημιές και άγρια τοπία στην ορεινή Μεσσηνία και την Αρκαδία. Και επειδή η πεζοπορία περιόριζε τις δυνατότητες, γρήγορα έπεσαν ιδέες για ιδιοκατασκευή ελαφρού ποδηλάτου που να εφαρμόζει στις γραμμές, και ακόμα πιο γρήγορα οι ιδέες αυτές υλοποιήθηκαν με υπομονή, επιμονή και μεράκι.
Σήμερα λοιπόν, η ομάδα διαθέτει 4 αυτοσχέδια ελαφρά οχήματα τα οποία τοποθετούνται στις γραμμές και μεταφέρουν από 2 ως 6 επιβάτες το καθένα. Τα οχήματα είναι ποδήλατα, εκτός από ένα στο οποίο έχει τοποθετηθεί ένας μικρός κινητήρας από μοτοποδήλατο. Αποτελούνται από σκελετό λαμαρίνας, ξύλινα καθίσματα και τροχούς από πολυαμίδιο, ενώ διαθέτουν δισκόφρενα, φώτα, ακόμα και σφυρίχτρα!
Με τα οχήματα αυτά οι φίλοι του σιδηροδρόμου επιθεωρούν συχνά τη σιδηροδρομική γραμμή κυρίως στο τμήμα Χράνοι Αρκαδίας - Δεσύλλα - Παραπούγκι που είναι και το ομορφότερο της διαδρομής, αλλά και στο τμήμα Χράνοι - Παραδείσια - Λεοντάρι - Ασέα, καθώς και στο Ελαιοχώρι - Αχλαδόκαμπος. Ακόμη έχουν κινηθεί και σε άλλες διαδρομές εκτός Πελοποννήσου, όπως στην ανενεργή γραμμή Μεσολόγγι - Αγρίνιο και στο Καλύβια - Λαύριο.
Ως βάση των εξορμήσεών τους επέλεξαν το πανέμορφο χωριό των Χράνων στην Αρκαδία, όπου οι κάτοικοι έχουν αγκαλιάσει την προσπάθεια με ενθουσιασμό και προσφέρουν ό,τι μπορούν. Τους τελευταίους μήνες, έχουν καθαρίσει τη γραμμή από χόρτα, θάμνους, πεσμένα δέντρα, χώματα και βράχους από κατολισθήσεις κι έχουν διαπιστώσει παρανόμως διανοιγμένες διαβάσεις αγροτικών δρόμων που είχαν σκεπάσει τη γραμμή, την οποία καθάρισαν. Μάλιστα, ήρθαν και πρόσωπο με πρόσωπο με κλέφτες σιδηροτροχιών τη στιγμή που τις... τεμάχιζαν με συσκευή οξυγόνου - τους οποίους και κατήγγειλαν.
Οι σκοποί της ομάδας είναι να διατηρηθεί η ακεραιότητα της σιδηροδρομικής υποδομής, ώστε να είναι έτοιμη για επανακυκλοφορία όταν δοθεί η ευκαιρία, είτε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ είτε σε οποιονδήποτε άλλον ενδιαφερόμενο επιθυμεί να δρομολογήσει συρμούς επιβατικούς ή εμπορικούς και κυρίως τουριστικούς, που αποτελούν και την πλέον βιώσιμη λύση για το μέλλον αυτής της γραμμής.
Παράλληλα, προσπαθούν να προωθήσουν το τουριστικό προϊόν που λέγεται ποδηλατοδρεζίνα, μια ιδιαίτερα διαδεδομένη τουριστική δραστηριότητα στην Ευρώπη που εκτελείται σε γραμμές εκτός κυκλοφορίας, όπως αυτή της Πελοποννήσου. Οπως μας εξηγούν, ο σιδηροδρομικός τουρισμός αποτελεί μια ιδιαίτερη μορφή εναλλακτικού τουρισμού (όπως είναι ο θρησκευτικός, ο συνεδριακός ή ο καταδυτικός τουρισμός) που αριθμεί πάνω από 50 εκατομμύρια τουρίστες παγκοσμίως. Συνίσταται σε ομάδες εκδρομέων που θα μπορούσαν να διανύσουν με την ποδηλατοδρεζίνα μεγάλες αποστάσεις σε ενδιαφέρουσες σιδηροδρομικές διαδρομές, όπως το τμήμα Χράνοι - Δεσύλλα - Διαβολίτσι, τόσο από πλευράς φυσικού κάλους όσο και από πλευράς σπουδαίων αρχιτεκτονικά και αρχαιολογικά τεχνικών έργων, όπως οι λιθόκτιστες σήραγγες και γέφυρες που κατασκευάστηκαν στα τέλη του 18ου αιώνα.
Η διαδρομή αυτή θα μπορούσε να συνδυαστεί με πεζοπορία, ορειβασία, ιππασία και άλλες υπαίθριες οικοτουριστικές δραστηριότητες, καθώς επίσης με επισκέψεις στην Αγία Θεοδώρα του Βάστα, στο νερόμυλο - μουσείο στο Δεσύλλα, σε παραδοσιακά ελαιοτριβεία, οινοποιεία κτλ. Μια τέτοια υγιής δραστηριότητα στην οποία θα μπορούσε να συμπράξει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα τόνωνε σαφώς την τοπική αγορά, θα βοηθούσε στην προβολή και διάθεση των τοπικών προϊόντων και θα δημιουργούσε και νέες θέσεις εργασίας.
Η βόλτα με την ποδηλατοδρεζίνα στο τμήμα Χράνοι - Δεσύλλα - Διαβολίτσι αποτελεί μια φανταστική εμπειρία, μιας και ο ποδηλάτης είναι σε άμεση επαφή με τη φύση, εντυπωσιάζεται από τη διέλευση από υγρές σήραγγες, πέτρινες και μεταλλικές γέφυρες, λαγκαδιές και ποτάμια, τον ερημικό και μυστηριώδη σταθμό του Ισαρη, καθώς και τη θέα από ψηλά στη μεσσηνιακή πεδιάδα. Επιπρόσθετα, στο τμήμα αυτό η γραμμή είναι συνεχώς κατωφερική, γεγονός που κάνει την ποδηλασία πανεύκολη, ενώ έχει ελάχιστες ισόπεδες διαβάσεις με τοπικούς δρόμους πολύ χαμηλής κυκλοφορίας. Η μέγιστη ταχύτητα της ποδηλατοδρεζίνας δεν ξεπερνάει τα 20 χιλιόμετρα την ώρα και το επίπεδο ασφάλειας είναι υψηλότατο. Είναι μια εμπειρία που δεν πρέπει να τη χάσει κανείς.
Εφημερίδα "Ελευθερία" της Καλαμάτας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.