ΟΔΗΓΟΣ ΚΙΝΗΤΗΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ



ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΣΕΛΗΣ

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ-ΡΑΔΙΟΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΣ 

Τα κινητά τηλέφωνα σήμερα προσφέρουν πολλές υπηρεσίες, όπως φωνητικές κλήσεις γραπτά μηνύματα, λήψη-αποστολή φωτογραφιών, λήψη-αποστολή βίντεο, παιχνίδια, μουσικά κομμάτια, πρόσβαση στο διαδίκτυο.

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι με τις συνεχώς αυξανόμενες δυνατότητες που προσφέρει η κινητή τηλεφωνία, οι γονείς είναι  φυσικό να ανησυχούν:

    σε ποιους μιλούν τα παιδιά και γενικά οι ανήλικοι που βρίσκονται υπό τη γονική μέριμνα και εποπτεία,
    πως τα παιδιά και γενικά οι ανήλικοι χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο.

Για τους γονείς είναι απαραίτητες οι πληροφορίες σχετικά με την τεχνολογία των κινητών τηλεφώνων και τα διαρκώς εξελισσόμενα προϊόντα και υπηρεσίες προκείμενου να αποφασίσουν μαζί με το παιδί τους ποιος είναι ο πιο δόκιμος ασφαλής και υπεύθυνος τρόπος χρήσης του κινητού τηλεφώνου.

Εμείς πιστεύουμε ότι είναι αποκλειστική απόφαση των γονέων εάν θα επιτρέψουν στο παιδί τους να χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο.

Ωστόσο, πριν πάρουν την απόφαση αυτή θα ήταν χρήσιμο να λάβουν υπόψη τους τις πληροφορίες που θα διαβάσουν στην συνέχεια.

Βασικές πληροφορίες.

Κάρτα SIM

Όλα τα κινητά τηλέφωνα αποτελούνται από δυο βασικά εξαρτήματα: την κάρτα SIM και τη συσκευή. Η κάρτα SIM παρέχει τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου. Επίσης περιλαμβάνει ένα μοναδικό μικροτσίπ, στο οποίο μπορούμε να αποθηκεύουμε πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τον τηλεφωνικό κατάλογο, αναπάντητες κλήσεις, κληθέντες αριθμούς γραπτά μηνύματα.

Αν μεταφέρουμε την κάρτα SIM από ένα κινητό τηλέφωνο σε άλλο, η πληροφορία που είναι αποθηκευμένη στην κάρτα SIM μεταφέρεται και αυτή στο νέο κινητό τηλέφωνο.

PIN

Είναι ο τετραψήφιος κωδικός που πρέπει να πληκτρολογήσουμε αφού εισάγουμε την κάρτα SIM και ενεργοποιήσουμε το κινητό μας τηλέφωνο. Τον αριθμό PIN βρίσκουμε στον σφραγισμένο φάκελο που μας δίνεται κατά την αγορά της κάρτας SIM μαζί με τον οδηγό υπηρεσιών. Μπορούμε να αλλάξουμε τον αριθμό PIN από το μενού του κινητού τηλεφώνου με ένα νέο αριθμό PIN της επιλογής μας η και ακόμη να τον καταργήσουμε.

International Mobile Equipment Identity (IMEI)

Πρόκειται για τον κωδικό που υπάρχει σε κάθε κινητό τηλέφωνο ο οποίος είναι μοναδικός. Αναγράφεται στο πίσω μέρος της μπαταρίας του τηλεφώνου η το βρίσκετε και το διαβάζετε στην οθόνη πατώντας *#06#

Κάθε φορά που ενεργοποιούμε την συσκευή μας ο συγκεκριμένος αριθμός στέλνεται στον κεντρικό υπολογιστή του δικτύου και έτσι το δίκτυο γνωρίζει ποιος χρησιμοποιεί την συγκεκριμένη συσκευή.

Σε περίπτωση απώλειας η κλοπής του κινητού τηλεφώνου πρέπει αρχικά να απευθυνθούμε στην αστυνομία ώστε να κάνουμε τη σχετική δήλωση. Στην συνέχεια και εφόσον έχουμε σύνδεση στο δίκτυο της Vodafone όπως μας ενημερώνει η  εταιρεία μπορούμε να επισκεφθούμε ένα κατάστημα της συγκεκριμένης εταιρείας Vodafone και να θέσουμε εκτός λειτουργίας το κινητό τηλέφωνο. Συγκεκριμένα η απενεργοποίηση πραγματοποιείται με την βοήθεια του μηχανισμού που έχει δημιουργήσει η Vodafone σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών και με άλλες εταιρείες του ομίλου ο οποίος θέτει εκτός λειτουργίας και μόνο για το δίκτυο της Vodafone το συγκεκριμένο κινητό τηλέφωνο και δεν επηρεάζει την κάρτα SIM.

Δίκτυο κινητής τηλεφωνίας.

Το κινητό μας τηλέφωνο αποτελεί μόνο ένα κομμάτι του δικτύου κινητής τηλεφωνίας και δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς το δίκτυο κεραιών και τα ψηφιακά τηλεφωνικά κέντρα. Κάθε φορά που κάνουμε μια κλήση το κινητό μας τηλέφωνο εκπέμπει σήμα στην πιο κοντινή κεραία του σταθμού βάσης της περιοχής που βρισκόμαστε. Ο σταθμός βάσης επεξεργάζεται το σήμα και στην συνέχεια μέσω καλωδίων η ασύρματα, μέσω μικροκυματικων πιάτων, το στέλνει στο κοντινότερο ψηφιακό τηλεφωνικό κέντρο. Από εκεί πάλι, το σήμα φθάνει στο σταθμό βάσης που καλύπτει την περιοχή που βρίσκεται η κινείται ο καλούμενος.

Τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας μεταφέρουν τη φωνή, τα γραπτά μηνύματα (SMS) τις φωτογραφίες, τη μουσική και τα βίντεο μας μέσω των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων η αλλιώς, ραδιοκυμάτων. Τα ραδιοκύματα που χρησιμοποιεί η κινητή τηλεφωνία είναι όμοια με εκείνα που χρησιμοποιούνται για την μετάδοση σημάτων της τηλεόρασης, του ραδιοφώνου, των ασύρματων τηλεφώνων και των συστημάτων παρακολούθησης βρεφών.

Δίκτυο 3ης γενιάς (3G)

Το δίκτυο 3ης γενιάς είναι τεχνολογία και όχι υπηρεσία. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο σύστημα κινητής επικοινωνίας που υποστηρίζει τις ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες (φωνή, γραπτό μήνυμα) αλλά και νέες υπηρεσίες όπως για παράδειγμα τις βίντεο-κλήσεις και τις πολύ μεγαλύτερες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων.

Bluetooth

Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η μεταφορά πληροφορίας μεταξύ κινητών τηλεφώνων η μεταξύ κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ήταν δυνατή με την χρήση καλωδίων, υπέρυθρων ακτινων κλπ. Πλέον, τα κινητά τηλέφωνα φέρουν ενσωματωμένη τη λειτουργία Bluetooth. Το Bluetooth είναι ένα πρωτόκολλο ασύρματης επικοινωνίας ανάμεσα σε συσκευές που υποστηρίζουν την συγκεκριμένη τεχνολογία, με σκοπό τη μεταφορά φωνής και δεδομένων.

Πρακτικά, καταργεί τη χρήση καλωδίων για την διασύνδεση ακόμη και οικιακών συσκευών, όπως σαρωτες (scanners), ακουστικά, μικρόφωνα, ψηφιακές κάμερες,

βιντεοκάμερες.

Επιτρέπει δηλαδή να συνδέσουμε  το κινητό τηλέφωνο με τον υπολογιστή μας, να μεταφέρουμε δεδομένα όπως εικόνες, επαφές από τον τηλεφωνικό κατάλογο και σημειώσεις από κινητό προς κινητό, να συνδεθούμε στο διαδικτυο (ιντερνετ) και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Και όλα αυτά χωρίς ενοχλητικά καλώδια και πολύπλοκες ρυθμίσεις.

Τρόποι πληρωμής.

Προγράμματα συμβολαίου.

Υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής του λογαριασμού του κινητού μας τηλεφώνου, σε μηνιαία βάση, μέσω της εγγραφής μας σε κάποιο πρόγραμμα συμβολαίου στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που υπάρχουν στην χώρα μας. Ο κάτοχος του συμβολαίου μπορεί να ζητήσει αναλυτική κατάσταση κλήσεων, προκείμενου να έχει σαφή εικόνα των κινήσεων (κλήσεις, γραπτά μηνύματα κλπ) που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια του μήνα, καθώς και των χρεώσεων αυτών.

Προγράμματα καρτοκινητης.

Πρόκειται για τις γνωστές σε όλους μας κάρτες ανανέωσης χρόνου ομιλίας που βρίσκουμε σε καταστήματα που πωλούν είδη κινητής τηλεφωνίας, στα περίπτερα στα μίνι μαρκετ κλπ. Τα προγράμματα καρτοκινητης δίνουν τη δυνατότητα να πληρώνουμε προκαταβολικά τις υπηρεσίες που πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε, όπως για παράδειγμα τις κλήσεις και τα γραπτά μηνύματα. Μόλις το καταβεβλημένο ποσό έχει χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει να ανανεωθεί. Δεν αποστέλλεται λογαριασμός και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει δυνατότητα να ανατρέξουμε στις κλήσεις κλπ που έχουμε πραγματοποιήσει.

Τι μπορούμε να κάνουμε!

Εάν πιστεύουμε ότι χρειαζόμαστε πληροφορίες για το τρόπο, με τον οποίο το παιδί μας χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, για παράδειγμα ποιον καλεί η αν έχει πρόσβαση στο διαδικτυο, μπορούμε να εγγραφούμε με το δικό μας όνομα σε κάποιο πρόγραμμα συμβολαίου (για την εγγραφή σε πρόγραμμα συμβολαίου απαιτείται ο πελάτης να είναι άνω των 18 ετών και να λαμβάνονται υπόψη α) ότι ο χρήστης της σύνδεσης είναι το παιδί μας και β) τα δικαιώματα χρήσης και ενημέρωσης αυτού), ώστε σε μηνιαία βάση να λαμβάνουμε αναλυτική κατάσταση κλήσεων κλπ.

Φωνητικές κλήσεις και όχι μόνο.

Γραπτό μήνυμα (SMS).

Η συγκεκριμένη υπηρεσία επιτρέπει ανά πάσα στιγμή την αποστολή και λήψη γραπτών μηνυμάτων (SMS). Είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους ανήλικους καθώς είναι μια γρήγορη και οικονομική υπηρεσία που τους επιτρέπει να βρίσκονται σε επαφή με τους φίλους τους. Το γραπτό μήνυμα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την αγορά ήχων κλήσης (ring tones) η ακόμα και για τη συμμετοχή σε ψηφοφορία κάποιου τηλεπαιχνιδιού η διαγωνισμού.

Μηνύματα πολυμέσων (MMS)

Η συγκεκριμένη υπηρεσία προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας και αποστολής μηνυμάτων με εικόνα, κείμενο και ήχο, καθώς και τη λήψη και αποστολή βίντεο μικρής διάρκειας.

Τηλέφωνα με κάμερα και μηνύματα πολυμέσων (MMS).

Πολλά κινητά τηλέφωνα περιλαμβάνουν τη λειτουργία κάμερας. Έχουμε δηλαδή τη δυνατότητα να τραβήξουμε φωτογραφίες η βίντεο. Τις φωτογραφίες και τα βίντεο αυτά μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε στο κινητό τηλέφωνο και να τα στέλνουμε μέσω μηνυμάτων πολυμέσων (MMS) σε αλλά συμβατά κινητά τηλέφωνα η σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail). Παράλληλα, μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε στο κινητό τηλέφωνο η να τα μεταφέρουμε σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες μπορεί να είναι ιδιαίτερα ψυχαγωγικές για τα παιδιά. Ωστόσο, είναι σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι το παιδί μας γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο υπεύθυνα, χωρίς να προκαλεί αναστάτωση.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

    Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί μας γνωρίζει τη χρήση του κινητού με ενσωματωμένη κάμερα, καθώς και ότι σε ορισμένους χώρους δεν επιτρέπεται η χρήση όπως για παράδειγμα στο σχολείο η σε αποδυτήρια.
    Τονίζουμε ότι πρέπει να ζητάει την άδεια των φίλων και γνωστών του πριν τραβήξει φωτογραφίες τους, ειδικότερα εάν πρόκειται να τις στείλει σε κάποιον άλλο.
    Τονίζουμε τη σημασία του να μην απαντά σε γραπτά μηνύματα η εικόνες από αγνώστους αποστολείς.
    Ενθαρρύνουμε να συζητά μαζί μας την περίπτωση που κάποιος άλλος χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο με ενσωματωμένη κάμερα για να το φωτογραφίσει, κάνοντας το να αισθάνεται δυσάρεστα.
    Ενθαρρύνουμε την υπεύθυνη χρήση, για παράδειγμα δεν πρέπει να αποστέλλονται εικόνες οι οποίες θα μπορούσαν να προσβάλλουν η να ενοχλήσουν συνανθρώπους μας. Επίσης, το παιδί μας δεν θα πρέπει να στέλνει φωτογραφίες σε αγνώστους μέσω του κινητού του η να τις <ανεβάζει> στo διαδικτυο (internet).
    Αν λάβει κάποια φωτογραφία η οποία  θεωρούμε ότι είναι ακατάλληλη η αν τη φωτογραφία αυτή την κατέβασε από το διαδικτυο επικοινωνούμε άμεσα με το δίκτυο στο οποίο είμαστε συνδρομητές.

Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και περιεχομένου στο κινητό τηλέφωνο.

Οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και περιεχομένου είναι υπηρεσίες που παρέχουν περιεχόμενο (πληροφορίες, ψυχαγωγία, παιχνίδια, ήχους κλήσης, βίντεο κλπ) η/ και αυξημένες δυνατότητες επικοινωνίας (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, chat, συμμετοχή σε ψηφοφορία televoting κλπ) στο χρήστη μέσω του κινητού του τηλεφώνου.

Πρόκειται για υπηρεσίες που παρέχονται είτε μέσω κλήσης σε συγκεκριμένους αριθμούς (τετραψήφιους η δεκαψηφιους της μορφής 901) είτε μέσω γραπτού μηνύματος (SMS), είτε μέσω ηλεκτρονικών πυλών (portals, όπως στο διαδικτυο).

Στην πλειοψηφία τους είναι υπηρεσίες <αυξημένης χρέωσης>, δηλαδή κοστίζουν περισσότερο από τις καθιερωμένες υπηρεσίες που εξυπηρετούν την προσωπική μας επικοινωνία. Μπορεί να έχουν τη μορφή συνδρομής (πχ εβδομαδιαία αθλητική ενημέρωση μέσω γραπτού μηνύματος / εικόνας / βίντεο η μεμονωμένης χρήσης (πχ αγορά ενός παιχνιδιού).

Οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες παρέχονται τόσο από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (από την κάθε μια αποκλειστικά για τους πελάτες της ), όσο και από τρίτες εταιρείες που μπορούν να τις παρέχουν στους πελάτες όλων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.

Σε περίπτωση που επιθυμούμε να ακυρώσουμε τη συνδρομή μας σε κάποια τέτοια υπηρεσία η για οποιοδήποτε άλλο θέμα κι εφόσον γνωρίζουμε τον αριθμό- κωδικό, μέσω του οποίου μας παρέχεται η υπηρεσία, το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας μπορεί να δώσει πληροφορίες εάν η υπηρεσία παρέχεται από την συγκεκριμένη εταιρεία η να δώσει το τηλέφωνο επικοινωνίας της εκάστοτε τρίτης εταιρείας.

Τι μπορούμε να κάνουμε.                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Συμβουλεύουμε το παιδί μας να ζητάει την έγκριση μας πριν εγγραφεί σε κάποια υπηρεσία, καθώς και να ελέγχει το κόστος οποιασδήποτε υπηρεσίας πριν τη χρησιμοποιήσει.

Πρόσβαση στο διαδικτυο.

Πολλά κινητά τηλέφωνα επιτρέπουν την πρόσβαση στο διαδικτυο, η οποία έχει γίνει ακόμα ταχύτερη με τη λειτουργία των δικτύων κινητής τηλεφωνίας 3ης γενιάς. το διαδικτυο αποτελεί μια πολύτιμη και ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών, όμως περιλαμβάνει και πληροφορίες, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθούν ακατάλληλες για παιδιά. Δεδομένου ότι το διαδικτυο δεν γνωρίζει σύνορα και δεν υπόκειται σε περιορισμούς από τις εθνικές νομοθεσίες, συχνά πραγματοποιούνται περιορισμένοι νομικοί έλεγχοι στο περιεχόμενο του.

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail)

Μέσω του κινητού τηλεφώνου υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε πραγματικό χρόνο σε λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) δηλαδή ο χρήστης μπορεί να δέχεται και να στέλνει e-mail. Παράλληλα αν κάποια e-mail περιέχουν επισυναπτόμενα αρχεία, ο χρήστης μπορεί να τα ανοίξει και να τα δει.

Υπηρεσίες chat.

Μέσω του κινητού τηλεφώνου μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση σε chat rooms.

 Τα chat rooms είναι εικονικά σημεία συνάντησης η αλλιώς εικονικά σημεία συζήτησης, στα οποία μπορεί να γίνει διάλογος. Μέσω αυτών μπορούμε να συζητήσουμε με φίλους αλλά και με άτομα που πιθανώς δεν γνωρίζουμε.

Στις υπηρεσίες chat, μπορεί κανείς να βρει τόσο δημόσια ( public) chat rooms όσο και ιδιωτικά (privet) chat rooms. Τα public chat rooms δημιουργούνται από τους <λειτουργούς> (π.χ. λειτουργός των chat rooms της Vodafone είναι η Vodafone των chat rooms της Yahoo!είναι το Yahoo!) της υπηρεσίας, έχουν συγκεκριμένα θέματα που ανανεώνονται τακτικά και μπορεί να συμμετέχει ο καθένας. Τα privet chat rooms δημιουργούνται από τους χρήστες για θέματα της επιλογής τους και συμμετέχουν αποκλειστικά αυτοί με τους οποίους επιθυμεί να επικοινωνεί ο δημιουργός του chat room. Στα Public rooms            ο χρήστης μπορεί μέσω της εντολής να αποκλείσει ένα συγκεκριμένο χρήστη από το να του αποστέλλει γραπτά μηνύματα( δηλαδή πληκτρολογώντας τη λέξη Block και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου η το ψευδώνυμο του χρήστη και αποστέλλοντας τα με γραπτό μήνυμα στο 2700 εάν πρόκειται για σύνδεση Vodafone.

Αξίζει να σημειώσουμε επίσης, το διαχωρισμό σε moderated chat και un-moderated chat. Στην πρώτη κατηγορία υπάρχει έλεγχος από το δημιουργό της υπηρεσίας (άμεσα η μέσω τρίτης εταιρείας) όλων των μηνυμάτων των χρηστών της υπηρεσίας, με στόχο την τήρηση των όρων ασφαλείας της υπηρεσίας. Στην δεύτερη κατηγορία δεν υπάρχει κανένας έλεγχος των μηνυμάτων που ανταλλάσσουν οι χρήστες. Είναι σημαντικό οι προτάσεις που ακολουθούν για τη σωστή χρήση των υπηρεσιών chat να εφαρμόζονται τόσο στην περίπτωση των moderated όσο και στην περίπτωση των un-moderated chat rooms.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

    Ενημερωνόμαστε για τη χρήση των chat rooms από το παιδί μας και μαθαίνουμε αν μέσω αυτών επικοινωνεί με φίλους η με αγνώστους ανταλλάσσοντας  γραπτά μηνύματα (SMS).
    Βεβαιωνόμαστε ότι συμφωνούμε με το περιεχόμενο των chat rooms που επισκέπτεται κι ότι αυτά δεν απευθύνονται σε ενήλικους το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να είναι ακατάλληλο για τα παιδιά μας.
    Συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να ζητάνε την έγκριση μας πριν εγγραφούν σε κάποια υπηρεσία και ότι θα πρέπει να ελέγχουν το κόστος οποιασδήποτε υπηρεσίας πριν τη χρησιμοποιήσουν.
    Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί μας είναι ενήμερο και συμμορφώνεται με τους όρους και τις προϋποθέσεις καθώς η χρήση υπηρεσιών chat προϋποθέτει, στις περισσότερες περιπτώσεις την αποδοχή των όρων και προϋποθέσεων της υπηρεσίας.
    Ενημερώνουμε το παιδί μας ότι οι πληροφορίες που δίνουν για τον εαυτό τους τα άτομα που κάνουν chat μπορεί να μην ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
    Βεβαιωνόμαστε ότι κατανοεί πόσο σημαντικό είναι να μην δίνει ποτέ προσωπικές πληροφορίες (όπως η ηλικία, το σχολείο, το πραγματικό του όνομα, κωδικούς πρόσβασης) σε αγνώστους. Είναι σαν να δίνουμε το κλειδί του σπιτιού μας σε κάποιον που δεν γνωρίζουμε.
    Ενημερώνουμε το παιδί μας ότι όταν ανταλλάσσει γραπτά μηνύματα chat όλοι οι υπόλοιποι που κάνουν chat θα βλέπουν μόνο το ψευδώνυμο του. Μπορούν να βρουν τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου η άλλες προσωπικές του πληροφορίες μόνο εφόσον τα δώσει το ίδιο.
    Ενθαρρύνουμε το παιδί μας να αναφέρει αμέσως οποιονδήποτε τον ενοχλεί η τον απειλεί όταν κάνει chat. Επίσης το παιδί πρέπει να γνωρίζει ότι χρησιμοποιώντας την εντολή (στέλνοντας με γραπτό μήνυμα τη λέξη block) μπορεί να απαλλαγεί από οποιονδήποτε τον ενοχλεί στέλνοντας του γραπτά μηνύματα (SMS) που το κάνουν να αισθάνεται άβολα η άσχημα.
    Βεβαιωνόμαστε ότι επιδεικνύει προσοχή στην επικοινωνία του όταν αρχίζουν διάφοροι και τον ρωτούν πολλές προσωπικές ερωτήσεις, ιδιαίτερα όταν δεν σταματούν ενώ το έχει ζητήσει. Εάν αισθάνεται άσχημα η ανησυχεί, θα πρέπει να φύγει από αυτό το chat room.
    Ενημερώνουμε το παιδί μας να είναι προσεκτικό με τα μηνύματα chat που στέλνει για να αποφεύγει να προσβάλλει τους άλλους.
    Αποθαρρύνουμε το παιδί μας να συναντήσει άτομα που επικοινωνεί μέσω των chat rooms. Αν επιμένει, θα πρέπει να το συνοδέψουμε, ενώ η συνάντηση θα πρέπει να γίνει σε δημόσιο χώρο με πολύ κόσμο.



Social Networking sites/blogs στο διαδυκτιο.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση στη χρήση των social networking sites και των blogs από τους χρήστες του διαδικτυου και ειδικότερα τους νέους. Στα πρώτα οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν προσωπικές σελίδες, να ανταλλάσσουν πληροφορίες, φωτογραφίες, αγαπημένες ηλεκτρονικές σελίδες και γενικότερα να βρίσκονται σε επαφή με άλλος χρήστες στο διαδικτυο. Τα blogs είναι και αυτά sites, μοιάζουν όμως περισσότερο με ημερολόγια στα οποία οι χρήστες δημοσιεύουν σκέψεις, απόψεις, και ενδιαφέροντα, τα οποία θέλουν να μοιραστούν με άλλους χρήστες.

Είναι φανερό ότι ο όγκος και η πληθώρα των πληροφοριών και του περιεχομένου αυτών των sites μπορεί να εμπεριέχει και περιεχόμενο ακατάλληλο για ανήλικους (ερωτικό, βίαιο, κ.λ.π.)

Τα παραπάνω sites γίνονται σταδιακά προσβασιμα και μέσω των κινητών τηλεφώνων. Για το λόγο αυτό, ως γονείς, θα πρέπει να συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να μην κοινοποιούν προσωπικά τους στοιχεία, να αποφεύγουν προκλητικά, βιαία η επιθετικά περιεχόμενα, καθώς επίσης και να είναι προσεκτικά όταν επικοινωνούν με άλλους χρήστες του διαδικτυου.

Ως γονείς, θα πρέπει επίσης να ελέγχουμε και οι ίδιοι τους τόπους αυτούς διαβάζοντας παράλληλα τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης τους, έτσι ώστε να βεβαιωνόμαστε για το περιεχόμενο και για την πολιτική των δικτυακών τόπων που επισκέπτονται τα παιδιά μας.

Παιχνίδια.

Τα παιχνίδια στα κινητά τηλέφωνα είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στους ανήλικους. Πολλά κινητά τηλέφωνα έχουν προεγκατεστημενα παιχνίδια, ενώ υπάρχει δυνατότητα να <κατεβάσουμε> παιχνίδια με το σχετικό κόστος μέσα από το διαδικτυο η μέσα από υπηρεσίες των δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Το παιχνίδι αποστέλλεται στο κινητό τηλέφωνο και η χρέωση καταχωρείται στο μηνιαίο λογαριασμό η στην κάρτα ανανέωσης χρόνου ομιλίας.

Τα παιχνίδια χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες.

    Παιχνίδια όπως για παράδειγμα το Trivial Pursuit τα οποία παίζονται στο κινητό τηλέφωνο, χωρίς να απαιτείται σύνδεση στο δίκτυο.
    Παιχνίδια τα οποία παίζονται ενώ βρίσκεστε σε περιβάλλον δικτύου (π.χ. i-mode, Vodafone live!
    Παιχνίδια on line στο διαδικτυο, τα οποία παίζονται εκτός περιβάλλοντος i- mode, Vodafone live! Για το περιεχόμενο των οποίων συνήθως τα δίκτυα δεν έχουν την δυνατότητα να το ελέγχουν και συνεπώς δεν μπορούν να εγγυηθούν γι αυτό.

Ως γονείς θα ήταν σκόπιμο ανά τακτά χρονικά διαστήματα να ελέγχουμε το περιεχόμενο των παιχνιδιών που επιλέγουν να παίζουν τα παιδιά μας, καθώς υπάρχουν ποικίλες θεματικές κατηγορίες (δράσης, στρατηγικής, αθλητικά κ.λ.π.) οι οποίες καλύπτουν όλες τις προτιμήσεις των χρηστών, ώστε να βεβαιωνόμαστε ότι συμφωνούμε με το περιεχόμενο των παιχνιδιών.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

    Συζητάμε με το παιδί μας για τις υπηρεσίες που χρησιμοποιεί μέσω του κινητού τηλεφώνου, όπως το <κατέβασμα> ήχων κλήσης, εικόνων η παιχνιδιών, ζητώντας του να μας δείξει π.χ ποιο είναι το αγαπημένο του.
    Μαθαίνουμε εάν έχει πρόσβαση στο διαδικτυο και σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) μέσω του κινητού τηλεφώνου.
    Εκπαιδεύουμε το παιδί μας να σκέφτεται σωστά πριν στείλει οποιαδήποτε πληροφορία μέσα από το κινητό του, καθώς μόλις τη στείλει δεν μπορεί πια να ελέγξει τον τρόπο χρήσης της.
    Ελέγχουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα τις υπηρεσίες στις οποίες έχει πρόσβαση και κρίνουμε αν είναι σωστή η διατήρηση η όχι αυτών

Κακόβουλη επικοινωνία.

Στις μέρες μας υπάρχουν-δυστυχώς- άτομα που χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο προκείμενου να παρενοχλήσουν η να εκφοβήσουν συνάνθρωπους τους.

Αυτό το επιτυγχάνουν μέσω της καταχρηστικής χρήσης των υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα των κλήσεων, των γραπτών μηνυμάτων(SMS), των μηνυμάτων πολυμέσων (MMS).

Είναι σημαντικό να είμαστε γνώστες του προβλήματος αυτού έτσι ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα παιδία μας στην περίπτωση που αντιμετωπίσουν κάποιο σχετικό περιστατικό.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, αυξάνεται συνεχώς η ανησυχία σχετικά με τον τρόπο χρήσης των νέων τεχνολογιών, για παράδειγμα των chat rooms από παιδοφιλους, οι οποίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο μα επικοινωνήσουν με παιδιά και να τα συναντήσουν από κοντά. Είναι δύσκολο να εντοπισθεί ένα τέτοιο περιστατικό, καθώς τα συγκεκριμένα άτομα μεταχειρίζονται τα παιδιά με τέτοιο τρόπο ώστε να τους εμπιστευθούν και στην συνέχεια να τους εκμυστηρευθούν προσωπικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου. Επίσης φροντίζουν να τα ενθαρρύνουν να κρατούν ως μυστικό την μεταξύ τους επικοινωνία.

Τι μπορούμε να κάνουμε!

    Βεβαιωνόμαστε ότι το παιδί μας κατανοεί πόσο σημαντικό είναι να μην δίνει ποτέ προσωπικές πληροφορίες σε αγνώστους.
    Τονίζουμε τη σημασία του να μην απαντά σε γραπτά μηνύματα (SMS) η εικόνες από άγνωστους αποστολείς.
    Αν λαμβάνει συνεχώς γραπτά μηνύματα η εικόνες από άγνωστους αποστολείς, θα πρέπει να  ενημερώσουμε το δίκτυο στο οποίο είμαστε συνδρομητές η την αστυνομία, φροντίζοντας να έχουμε φυλάξει τα συγκεκριμένα γραπτά μηνύματα η/ και τον αριθμό του αποστολέα.

Spam, ενοχλητικά μηνύματα και ιοί.

Ο όρος , <ανεπιθύμητη επικοινωνία>, η/ και  <ενοχλητικά μηνύματα>, προέρχεται από το διαδικτυο και αφορά στην αυθαίρετη και δίχως τη συναίνεση μας επικοινωνία, για παράδειγμα λήψη εικόνων η γραπτών μηνυμάτων. Στην κινητή τηλεφωνία, τα ενοχλητικά μηνύματα προέρχονται συνήθως από εταιρείες που προωθούν νέα προϊόντα η υπηρεσίες, ζητώντας μας να επικοινωνήσουμε με κάποιο αριθμό.

Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς τέτοιοι αριθμοί μπορεί να ανήκουν στην κατηγορία <αυξημένης χρέωσης> κάτι που ενδεχομένως να περιλαμβάνει επί πλέον κόστος από τις καθιερωμένες υπηρεσίες (βλέπε Υπηρεσίες Προστιθέμενης αξίας και Περιεχομένου)

Ωστόσο, υπάρχει το ενδεχόμενο να έχουμε αποδεχθεί κατά λάθος να λαμβάνουμε ενημερωτικά γραπτά μηνύματα. Για παράδειγμα μπορεί να έχουμε συμμετάσχει σε ένα διαγωνισμό και χωρίς προηγουμένως να έχουμε διαβάσει τους όρους να έχουμε συμφωνήσει με αυτούς, ενώ μέσα στο περιεχόμενο τους μπορεί να αναφέρεται ότι έχουμε δώσει τη συγκατάθεση μας για την λήψη ενημερωτικών μηνυμάτων.

Στην περίπτωση αυτή μπορούμε να καλέσουμε το τμήμα Εξυπηρέτησης πελατών του δικτύου που είμαστε συνδρομητές, αρχικώς για να επικοινωνήσουμε στην εταιρεία το ζήτημα μας έτσι ώστε η ίδια (και ιδιαίτερα στην περίπτωση που υπάρχει σχέση συνεργασίας με τον πάροδο-αποστολέα των συγκεκριμένων μηνυμάτων) να λάβει με την σειρά της εσωτερικά όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση του συμβάντος, αλλά και να ενημερωθούμε από ποια εταιρεία προέρχονται τα σχετικά γραπτά μηνύματα, ώστε να επικοινωνήσουμε μαζί τους και να ζητήσουμε να σταματήσει η αποστολή αυτών.

Παράλληλα το διαδικτυο μαστίζεται από ιούς που ενδέχεται να αποδειχθούν ενοχλητικοί και επιβλαβείς, ενώ επίσης μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στο λογισμικό του κινητού μας τηλεφώνου και κατ επέκταση στις προσωπικές μας πληροφορίες. Για τον λόγο αυτό, δεν πρέπει να καλούμε άγνωστους αριθμούς από τις αναπάντητες κλήσεις που βρίσκουμε στο κινητό μας.

Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να ενημερώνονται για τα παραπάνω, καθώς συχνά δεν έχουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν τι είναι διαφημίσει και τι όχι, ενώ μπορούν πολύ εύκολα να παρασυρθούν στο να απαντήσουν σε γραπτά μηνύματα τα οποία υπόσχονται βραβεία η/ και δωρεάν προϊόντα.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

    Ενθαρρύνουμε το παιδί μας να συζητά οτιδήποτε του προκάλεσε ταραχή και στο οποίο είχε πρόσβαση η έλαβε μέσω κινητού ( π.χ. ανάρμοστη εικόνα η ενοχλητικό μήνυμα)
    Σιγουρευόμαστε ότι κατανοεί πως δεν πρέπει να στέλνει ενοχλητικά μηνύματα, ρωτώντας το πώς θα ένιωθε εάν το ίδιο λάμβανε ανάλογα μηνύματα.
    Ενημερώνουμε το παιδί μας να μην:
    Καλεί άγνωστους αριθμούς από τις αναπάντητες κλήσεις
    Καλεί άγνωστους αριθμούς από τους οποίους ανακοινώθηκε, π.χ. μέσω γραπτού μηνύματος ότι κερδίζει κάποιο βραβείο και πρέπει να επικοινωνήσει για να το αποκτήσει
    Κατεβάζει από το διαδικτυο μέσω του κινητού του τηλεφώνου μη εξουσιοδοτημένες εφαρμογές λογισμικού, καθώς αυτές ενδέχεται να περιέχουν ιούς.

Κινητή τηλεφωνία και Υγεία

Έρευνες και θέσεις των διεθνών οργανισμών

Εδώ και αρκετές δεκαετίες οι επιστήμονες ερευνούν για ενδεχόμενες επιδράσεις των ραδιοκυμάτων στην υγεία. Από το σύνολο της επιστημονικής έρευνας προκύπτει πως η έκθεση στα ραδιοκύματα που εκπέμπουν τα κινητά τηλέφωνα και οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας δεν αποτελεί κίνδυνο για την υγεία, εφόσον τα κινητά τηλέφωνα και οι κεραίες λειτουργούν σύμφωνα με τις διεθνείς οδηγίες.

Η διεθνής επιτροπή προστασίας από τις Μη Ιοντιζουσες Ακτινοβολίες αξιολογεί τις έρευνες από ολόκληρο τον κόσμο και δίδει διεθνείς οδηγίες προστασίας που συμπεριλαμβάνουν συγκεκριμένα όρια ασφαλούς έκθεσης του κοινού.

<Έχουμε λάβει υπόψη μια πλήρη ανασκόπηση επιδημιολογικών ερευνών όσον αφορά στα αποτελέσματα των πεδίων ραδιοσυχνοτήτων (ραδιοκύματα) στην ανθρώπινη υγεία, με σκοπό να συνοψίσουμε την υπάρχουσα γνώση, να εξηγήσουμε θέματα μεθοδολογίας που συσχετίζονται, και να βοηθήσουμε σε μελλοντικές έρευνες.

Τα αποτελέσματα των μελετών μέχρι σήμερα δε δίνουν καμία πειστική ένδειξη σχέσης ανάμεσα σε πεδία ραδιοσυχνοτήτων (ραδιοκύματα) και αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία.>

Διεθνής Επιτροπή Προστασίας από τις Μη Ιοντιζουσες Ακτινοβολίες, 2004

Όρια ασφαλούς έκθεσης.

Κεραίες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν υιοθετήσει τα όρια της Διεθνούς Επιτροπής Προστασίας από τις Μη Ιοντιζουσες Ακτινοβολίες. Η Ελλάδα διαφοροποιήθηκε και αποφάσισε να υιοθετήσει ακόμη αυστηρότερα όρια. Με το νόμο 3431/06 μείωσε τα όρια της Διεθνούς Επιτροπής Προστασίας από τις Μη Ιοντιζουσες Ακτινοβολίες κατά 30%, ενώ σε ακτίνα 300 μέτρων από σχολεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς, γηροκομία, νοσοκομεία κατά 40%

< Λαμβάνοντας υπόψη τα πολύ χαμηλά επίπεδα έκθεσης και τα αποτελέσματα των επιστημονικών ερευνών που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει ισχυρή επιστημονική ένδειξη ότι τα ασθενή σήματα ραδιοσυχνοτήτων από σταθμούς βάσης και ασύρματα δίκτυα προκαλούν δυσμενείς επιδράσεις στην υγεία>.

      Παγκόσμιος  Οργανισμός Υγείας, Φύλλο Ενημέρωσης 304 Μάιος 2006

Κινητά τηλέφωνα.

Ο Ρυθμός Ειδικής Απορρόφησης (SAR) αποτελεί την ένδειξη της ποσότητας ενέργειας που απορροφάται από το σώμα κατά τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.

Η Διεθνής Επιτροπή Προστασίας από τις Μη Ιοντιοζουσες Ακτινοβολίες έχει εκδώσει οδηγίες για τις τιμές SAR των συσκευών κινητών τηλεφώνων ( η τιμή SAR υπολογίζεται σε watts/kgr). Αυτές οι οδηγίες ορίζουν ως μέγιστη επιτρεπόμενη τοπική τιμή SAR τα 2 watts/kgr.

Η μέγιστη τιμή τοπικού SAR κάθε κινητού τηλεφώνου αναφέρεται στον οδηγό χρήσης που λαμβάνουμε κατά την αγορά του.

< Μελέτες σε ανθρώπους και ζώα που ερευνούν τους εγκεφαλικούς κυματικούς τύπους, τη γνωσιακη κατάσταση και τη συμπεριφορά μετά την έκθεση σε ηλεκτρομαγνητικά πεδία, όπως εκείνα που δημιουργούνται από κινητά τηλέφωνα, δεν έχουν αποδείξει δυσμενείς επιδράσεις>.

Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας Φύλλο Ενημέρωσης 304, Μάιος 2006.

Χρήση των κινητών τηλεφώνων από παιδιά.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (φύλλο ενημέρωσης 193 Ιούνιος 2000) < Οι οδηγίες της Διεθνούς Επιτροπής Προστασίας από τις Μη Ιοντιζουσες Ακτινοβολίες για το γενικό πληθυσμό, έχουν σχεδιαστεί ώστε να καλύπτουν όλες τις ομάδες πληθυσμού συμπεριλαμβανόμενων και των παιδιών. Η παρούσα επιστημονική πληροφόρηση δεν υποδεικνύει την ανάγκη για κάποια ειδική πρόληψη στη χρήση των κινητών τηλεφώνων. Αν τα άτομα ανησυχούν, μπορούν να περιορίσουν την έκθεση των ίδιων η των παιδιών τους στα ραδιοκύματα, συντομεύοντας τη διάρκεια των συνομιλιών η χρησιμοποιώντας εξαρτήματα κρατώντας το κινητό τηλέφωνο μακριά από το κεφάλι και το σώμα.

Παράλληλα είναι κατανοητό ότι η κινητή τηλεφωνία παρέχει πλεονεκτήματα για την προσωπική ασφάλεια των παιδιών, όπως τη συνεχή επαφή με τους γονείς και την άμεση βοήθεια σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Μολονότι δεν έχουν τεκμηριωθεί δυσμενείς επιπτώσεις από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου από παιδιά  πολιτική των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας είναι να μην απευθύνονται εμπορικά σε παιδιά.

Οι γονείς συνεκτιμωντας τα πλεονεκτήματα ασφάλειας και προστασίας που παρέχει το κινητό τηλέφωνο, μπορούν να αποφασίσουν την παροχή ενός κινητού -η όχι- στα παιδιά τους καθώς και την έκταση της χρήσης τους από αυτά.

Ατύχημα.

Ενέργειες, όπως η ομιλία η αποστολή γραπτών μηνυμάτων απαιτούν προσοχή και αυτοσυγκέντρωση, κυρίως όταν βρισκόμαστε σε δημόσιους χώρους με πολύ κόσμο η στο δρόμο.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

Ενθαρρύνουμε το παιδί μας να δίνει προσοχή όσον αφορά στο τι συμβαίνει γύρω του κυρίως την κυκλοφορία στους δρόμους και να μην χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, για παράδειγμα ενώ βρίσκεται με το ποδήλατο του στον δρόμο.

Κλοπή.

Τα κινητά τηλέφωνα αποτελούν στόχο για τους κλεφτές και για αυτό το λόγο είναι σημαντικό να ενημερώνουμε τα παιδιά μας για τον ενδεχόμενο κίνδυνο.

Υπάρχουν διάφορα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε προκείμενου να αποτρέψουμε την κλοπή του κινητού μας τηλεφώνου.

Τι μπορούμε να κάνουμε.

Συμβουλεύουμε το παιδί μας να προσέχει σε ποιον δίνει το κινητό του τηλέφωνο και ποτέ να μην το δίνει σε άγνωστους. Εάν όμως απειλείται η προσωπική του ασφάλεια, είναι προτιμότερο να δώσει το κινητό του τηλέφωνο, καθώς η ακεραιότητα του είναι το σημαντικότερο.

Συμβουλεύουμε το παιδί μας να κρύβει το κινητό του τηλέφωνο σε κάποια θήκη η τσάντα όταν βρίσκεται σε δημόσιους χώρους και να μην το επιδεικνύει.

Όταν αγοράζουμε ένα κινητό τηλέφωνο είναι χρήσιμο να σημειώνουμε τον αριθμό ΙΜΕΙ (ο οποίος αναγράφεται και στην εξωτερική μεριά στο κουτί σκευασίας) κρατώντας τη πληροφορία αυτή σε ασφαλές σημείο καθώς σε περίπτωση κλοπής ο κωδικός χρησιμεύει για την απενεργοποίηση του κινητού τηλεφώνου.

Σε περίπτωση κλοπής θα πρέπει να ενημερωθεί η αστυνομία με σχετική δήλωση κλοπής. Εάν χρησιμοποιείτε το δίκτυο της Vodafone, τότε θα κάνετε τις απαραίτητες ενέργειες πηγαίνοντας σε ένα κατάστημα της εταιρείας ώστε σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τηλεπικοινωνιών να τεθεί εκτός λειτουργίας (και μόνο για το συγκεκριμένο δίκτυο) το συγκεκριμένο κινητό τηλέφωνο, (χωρίς να επηρεασθεί η λειτουργία της κάρτας SIM).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Το Καφενείο της Μεγαλόπολης , είναι πλέον σε νέα σελίδα

kafeneio-megalopolis.gr